Digitale Nieuwskrant
3e kwartaal 2012
Onderwerpen
Pensioeninformatie onduidelijk?

Kunt u wel overstappen?

Afhandeling letselschade sneller

Op vakantie? Voorkom inbraak!




Disclaimer

Wij hebben de Nieuwskrant voor Particulieren met veel zorg samengesteld. Wij stellen ons echter niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan als gevolg van onjuistheid of onvolledigheid van de informatie.


Ingeschreven in het register Financieel Dienstverlener (AFM)


Aangesloten bij:
 
Heeft u ook genoten van de langste dag van dit jaar? Wat een bijzonder fenomeen is dat toch. En ook de zon is gelijk meegekomen. En dat is goed nieuws, zo vlak voor de vakantie. Gaat u nog weg, zorg er dan wel voor dat inbrekers aan uw deur voorbijgaan. In deze nieuwsbrief vindt u een paar eenvoudige maatregelen waarmee u uw woning minder aantrekkelijk maakt voor het dievengilde. Verder aandacht voor een aantal artikelen waaruit blijkt dat een goed advies over financiŽle producten zeer waardevol kan zijn. Maar u had van ons waarschijnlijk niet anders verwacht.
Pensioeninformatie onduidelijk?   Kunt u wel overstappen?
 
Als u in dienst bent bij een werkgever, bouwt u vrijwel zeker pensioen op. Op die manier zorgt u voor inkomen wanneer u gestopt bent met werken. Informatie over hoe hoog dat inkomen zal zijn, ontvangt u jaarlijks via het Uniform Pensioenoverzicht (UPO). Maar onlangs heeft de Autoriteit FinanciŽle Markten (AFM) zich kritisch uitgelaten over de informatie die pensioendeelnemers ontvangen via het UPO en de website mijnpensioenoverzicht.nl.

Dit komt vooral doordat er verschillende risico?s en onzekerheden in de pensioenregelingen zitten, die niet of bijna niet naar voren komen in deze overzichten. Hierdoor is de informatie in het UPO over uw inkomen na uw pensionering in sommige gevallen te positief. De AFM pleit er daarom voor dat deelnemers meer dan ťťn scenario krijgen voorgeschoteld, zodat zij beter inzicht krijgen in de onzekerheid die er onvermijdelijk in de pensioenregeling zit.

Wilt u een deskundig advies over de hoogte van uw pensioen? Als onafhankelijk adviseur kunnen wij u uitgebreid informeren over uw pensioen, waarbij we rekening houden met verschillende ontwikkelingen. Maak snel een afspraak, zodat u weet waar u aan toe bent.

  De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaat onderzoek doen naar ?overstapdrempels? bij financiŽle producten. Dit zijn voorwaarden waardoor het voor consumenten moeilijker is om over te stappen naar een andere aanbieder. Bijvoorbeeld in de vorm van een afkoopsom of onnodig ingewikkelde en lange procedures. De NMa richt zich bij dit onderzoek onder andere op hypotheken en lijfrenteverzekeringen.

De reden om dit onderzoek uit te voeren, is het feit dat meer drempels om van aanbieder te wisselen, zorgen voor minder concurrentie. En concurrentie is juist goed voor de consument, voor u dus: het stimuleert aanbieders om betere producten tegen een scherpere prijs aan te bieden. En bij een aantal financiŽle producten, waaronder hypotheken, zijn er aanwijzingen dat overstappen lastig is.

Wij zien het als onze taak om voor u in de gaten te houden dat lopende verzekeringen optimaal aansluiten bij uw wensen. Zien wij dat een andere aanbieder een beter aanbod heeft, dan kunnen wij in overleg met u treden om een verzekering, ?over te sluiten? zoals dat heet. Op dat moment nemen wij contact op met de oude verzekeraar en gaan de discussie aan mochten zij ?overstapdrempels? opvoeren. Als uw financieel adviseur is dat onze toegevoegde waarde naar u. Zo vullen wij onze taak in als uw onafhankelijk en deskundig specialist.

Afhandeling letselschade sneller
Onlangs is de Medische Paragraaf bij de Gedragscode Behandeling Letselschade gepresenteerd. Staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie nam het eerste exemplaar in ontvangst. Door deze paragraaf moet de afhandeling van het medisch traject na een ongeval soepeler en sneller verlopen. Voor slachtoffers is dit meestal het grootste knelpunt in de afwikkeling van letselschade.

Dit is een goede ontwikkeling. In de eerste plaats voor de slachtoffers: hoe sneller de schade is afgehandeld, hoe eerder het verwerkingsproces kan worden afgerond. Bovendien is de samenleving er als geheel bij gebaat, omdat de insteek is dat geschillen niet voor de rechter worden uitgevochten. Dat ontlast de rechterlijke macht en scheelt zo in kosten.

Hoe dan ook, het blijft natuurlijk van belang dat een schade naar tevredenheid wordt afgehandeld. Dat betekent niet alleen snel, maar ook correct. Nu is schade-afhandeling een van de diensten die wij onze klanten bieden. En de ervaring leert dat zij onze expertise op dit vlak zeer waarderen. Het is tenslotte aan ons om deze emotionele en ook administratieve rompslomp voor u af te handelen.

Op vakantie? Voorkom inbraak!
Tijdens de vakantie is het vaak niet moeilijk om woningen te herkennen waarvan de bewoners er niet zijn. En die vormen een makkelijker doelwit voor inbrekers. Daarom is het zaak ervoor te zorgen dat uw woning er bewoond uit ziet. Wij zetten een paar tips voor u op een rij.
  • Doe de gordijnen niet dicht en laat planten in de vensterbank staan.
  • Sluit verlichting aan op een schakelklok of schemerschakelaar. Denk ook aan de bovenverdieping.
  • Zorg ervoor dat uw brievenbus niet uitpuilt van de post; zet abonnementen tijdelijk stop. U kunt ook PostNL opdracht geven uw post vast te houden.
  • U kunt ook vragen of uw buren voor een bewoonde indruk willen zorgen, door de gordijnen te openen en te sluiten en de verlichting te bedienen.
  • Spreek geen voicemailboodschap in waarin u vertelt dat u op vakantie bent en pas op met wat u op sociale media plaatst.
Deze maatregelen maken de kans groter dat de inbrekers uw huis links laten liggen, maar het is natuurlijk geen garantie. Zorg er daarom voor dat u goed verzekerd bent met een inboedel- en opstalverzekering.

Meer weten over...
...uw persoonlijke situatie? Neem dan contact met ons op, zodat wij u van een advies op maat kunnen voorzien.
 
Afmelden voor de nieuwskrant